Home Afvallen Moet je voor of na het sporten eten?

Moet je voor of na het sporten eten?

552
DELEN
Eten voor of na het sporten

In deze blog vertellen we je graag iets meer over sport en voeding. Wat is beter, voor of na het sporten eten? En wat kun je dan het beste eten. Als je serieus met sport bezig bent, wil je optimaal presteren en verantwoord sporten. Daar hoort ook bewust omgaan met voeding bij. Uit gezonde voeding kun je zeker voldoende nuttige – extra – bouwstoffen halen. Maar ook supplementen in de vorm van shakes en energierepen kunnen een oplossing zijn!

Eten voor je gaat sporten

Eten voor of na het sporten
Sporten kun je beter niet op een lege maag doen. Je moet je systeem opwarmen, dus sla je ontbijt niet over! Neem ongeveer anderhalf uur voor je gaat sporten een licht ontbijt met koolhydraten en proteïne, bijvoorbeeld banaan met kwark. Je kunt ook kiezen voor een pre-work-outmeal. Ik heb voor deze blog producten van de sportvoedingslijn Pro Dynamics van Kruidvat uitgeprobeerd, zo ook voor het ontbijt. Ik koos voor de Protein Pancakes. Makkelijk, want je hebt je broodnodige proteïnen in één maaltijd binnen. De mix gemengd met water veranderde snel in een mooi glad beslagje zonder klontjes. In een licht ingevette koekenpan was het pannenkoekje zo klaar. Zowel koud als warm zijn ze smakelijk en voedzaam, met eiwitten ter ondersteuning van spiermassa.

Voeding na het sporten

Nadat je intensief gesport hebt, schreeuwt je lichaam om eiwitten. Eiwitten, oftewel proteïne, zijn een onmisbare bouwstof en spelen een cruciale rol bij allerlei lichaamseigen processen. Proteïne komt van nature voor in veel voedingsmiddelen, keus genoeg om iets lekkers en gezonds te maken. Proteïne zit onder meer in verschillende soorten vis, noten, bonen, kikkererwten en zuivel.

Na het sporten biedt een proteïneshake of -reep ook uitkomst. De hoge concentraties eiwit en vitamines die erin zitten leveren allemaal een eigen bijdrage:

  • Eiwitten dragen bij aan het herstel van je spieren na het sporten;
  • B8, ijzer en magnesium helpen bij het op peil houden van je energieniveau.
  • Creatine ondersteunt bij opeenvolgende reeksen van inspanning en verbetert de prestaties bij explosieve krachtinspanning.

Voor een (extra) eiwitboost gebruiken veel sporters whey. Eiwit helpt bij spierherstel en -ontwikkeling, daarom heb ik ook de Pro Dynamics 100% Pure Whey meegenomen in mijn voedingsschema.

Tussendoortjes en sporten

Eten voor of na het sporten
Tussen het sporten en de hoofdmaaltijden door kun je je energie een boost geven met fruit, eierkoek of een granenreep. Makkelijke tussendoortjes zijn proteïnerepen: afgepaste porties die onmiddellijk stevige trek stillen; rijk aan eiwitten en boordevol vitamines. De smaak en bite van de Pro Dynamics Protein bar waren goed. Vooral de smaak van de protein bar Cookies & Cream was een traktatie.

Vergeet ook niet te drinken als je sport

Als je sport, transpireer je. Zorg dat je dit vochtverlies op tijd aanvult; dit kan met water of een isotone sportdrank. Een sportdrank wordt snel opgenomen en lest niet alleen dorst, maar levert ook energie. Ik heb dan ook de Pro Dynamics Isotonic Sports Drink geprobeerd. Ook dit poeder lost goed op en de frisse citroensmaak is dik in orde.

Eet bewust

Eten voor of na het sporten
Eten is op elk moment van de dag belangrijk, zeker als je sport. Reguliere voeding is een goede bron van bouwstoffen en vitamines, maar daarnaast is sportvoeding een smakelijke en makkelijke aanvulling; voor, tijdens en na het sporten. Wie altijd gedacht heeft dat proteïneverrijkte sportvoeding niet lekker is of veel kost, zou het toch eens moeten proberen. Je kunt Pro Dynamics in lekkere smaken verkrijgen en voordelig kopen bij Kruidvat. Wij zijn in ieder geval erg enthousiast!

Wil je meer weten over de producten uit deze blog, check dan https://www.kruidvat.nl/sportvoeding

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Kruidvat.