Home Voeding Heeft creatine bijwerkingen?

Heeft creatine bijwerkingen?

326
DELEN
Creatine 1

Creatine is een lichaamseigen stof die aangemaakt wordt in de nieren, lever en alvleesklier. Je krijgt het ook binnen uit voedsel. Creatine komt onder meer voor in rood vlees en diverse vissoorten. Een populair middel om sportprestaties te verhogen is creatine in supplementvorm. Het gebruik van creatine levert sporters zeker wat op voor het lichaam. Hier kijken we ook even naar de andere kant en staan stil bij creatine bijwerkingen.

Creatine heeft een aantal effecten op je lichaam en prestaties, zoals:

– toename vetvrije spiermassa

– meer zichtbare spieromvang

– verbeterd uithoudingsvermogen

– minder verzuring

– meer kracht en energie.

Creatine en bijwerkingen

Creatine 2
1. Maag- en darmklachten

Dit is een bekende bijwerking van creatine die bij circa 5% van de gebruikers voorkomt. Het kan gaan om maagpijn, winderigheid of diarree, of een combinatie.

2. Toename in gewicht

In de oplaadfase kan creatine een gewichtstoename van een paar procent veroorzaken. Dit is in het begin vaak het gevolg van vocht dat de spieren vasthouden.

3. Je ziet er minder ‘droog’ uit

Zoals hiervoor vermeld trekt creatine water in de spieren aan. Dit zorgt ervoor dat je spieren voller worden (massa), maar voor minder definitie van spieren.

Tot slot nog even dit

Creatine 3
Creatine werkt voor iedereen anders. Je natuurlijke spieropbouw, de creatineaanmaak in je eigen lichaam en de hoeveelheid creatine die je via voeding binnenkrijgt spelen een rol. Niet iedereen boekt met creatine dan ook dezelfde resultaten.

Belangrijk bij het gebruik van creatine is dat je je houdt aan de doseervoorschriften en het middel periodiek gebruikt. Langdurige overdosering is niet gezond en bovendien niet effectief. Met een verantwoord doseerschema kun je creatine gebruiken zonder dat onschuldige bijwerkingen eventueel ernstigere vormen aannemen.

We doelen in dit artikel op gezonde sporters die creatine (willen) gebruiken. Heb je gezondheidsklachten, overleg dan altijd eerst met je arts.

Bron foto’s: theelitephysique.com / muscle-zone.com / myfitfuel.in