Home Eiwitten Soja kwark is een goede zuivelvervanger

Soja kwark is een goede zuivelvervanger

119
DELEN
Soja kwark 3

Voor veel mensen is zuivel om welke reden dan ook geen optie. Als je kwark lekker vindt en het graag neemt als tussendoortje, ontbijt of toetje zijn er dan wel goede alternatieven? Het antwoord is: ja, er zijn plantaardige alternatieven voor kwark op basis van zuivel. De meest voorkomende plantaardige kwark is soja kwark, maar ook plantaardige kwark op basis van kokos is een optie voor mensen die geen zuivel willen, mogen of kunnen eten. In deze blog beperken we ons tot soja kwark.

Waarin verschilt soja kwark van zuivelkwark?

Het grootste verschil van soja kwark ten opzichte van kwark op basis van zuivel is dat er in soja kwark geen lactose zit. Dit bestanddeel van zuivel is vaak de reden dat mensen geen zuivel kunnen verdragen. Soja kwark is zuiver plantaardig en is dus geschikt voor mensen die een koemelkallergie hebben of lactose-intolerant zijn.

Hoe wordt het gemaakt?

Soja kwark 1
De basis van soja kwark is sojamelk en wordt op basis van plantaardige yoghurtculturen gefermenteerd. Hierdoor krijgt de sojabasis de kwarkstructuur en de lichtzure smaak. Soja kwark is wat zachter en milder van smaak dan kwark op basis van zuivel.

Wat is de voedingswaarde van soja kwark?

Het fermentatieproces zorgt ook dat soja kwark hoogwaardige eiwitten bevat. Soja kwark in je menu draagt dus bij aan je dagelijkse behoefte aan proteïne. Het past dus prima in een eiwitrijk dieet. Naast eiwitten bevat soja kwark ook calcium, fosfor en magnesium. Wees je er wel van bewust dat er wel redelijk wat suikers in soja kwark zitten, ongeveer 10%. Suikers zijn nodig om de yoghurtculturen aan het werk te zetten.

Tip! Als je geen fan bent van de smaak van soja, kun je ook kokoskwark nemen. Die heeft een wat zoetere smaak. Wel bevat kokoskwark meer verzadigde vetten.

Conclusie

Soja kwark 2
Als koemelkproducten een no-go zijn, is soja kwark een goede zuivelvervanger. Soja kwark bevat net als ‘reguliere’ kwark eiwitten, al is het wel in iets mindere mate. Wel bevat soja kwark (net als gewone kwark) suiker, maar het past prima in een verantwoord menu.

Bron foto’s: pixabay.com