Home Accessoires Trampoline oefeningen, een totale fitness workout

Trampoline oefeningen, een totale fitness workout

238
DELEN
Trampoline 1

Vroeger al leuk om te doen: trampolinespringen … Zo hard mogelijk afzetten, zo hoog mogelijk, salto’s, schroeven, flikflaks en ga zo maar door. En wees eerlijk: als volwassene stiekem nog steeds heel leuk om te doen als je de kans krijgt … Trampolines – maar dan wel een paar maatjes kleiner dan die uit je jeugd – zie je ook veel in sportscholen. Op zo’n eenpersoons trampoline kun je waanzinnig leuke oefeningen doen voor een ‘bouncy’ work-out: let’s jump!

Voordelen van een fitness trampoline work-out

Trampoline 3
Op een fitness trampoline kun je heel intensieve oefeningen doen, waarbij je vanuit kracht en tempo veel calorieën kunt verbranden. Door de veerkracht van de trampoline kun je geweldige oefeningen doen die je vanaf de grond natuurlijk niet of nauwelijks voor elkaar krijgt. Bovendien belast je -als je de techniek eenmaal goed beheerst – je gewrichten minder. Bij fitness trampoline oefeningen leer je bij het landen ook je evenwicht en stabiliteit verbeteren. En verder is het vooral heel, heel erg leuk om te doen!

Risico’s en blessures trampoline oefeningen

Hoe leuk jumping fitness ook is, uiteraard zit ook aan trampoline oefeningen doen een risico. Je kunt verkeerd neerkomen op de trampoline, ernaast landen bij hogere sprongen of je verstappen bij een landing. Enkel- en knieblessures liggen bij trampoline oefeningen dan ook de voor de hand. Zoals met alle sporten is een rustige opbouw voor beginners altijd verstandig. Verken het materiaal, je grenzen, je souplesse en je balans en bouw naarmate je de basics beter beheerst, je trampoline work-out uit in hoogte en het niveau van oefeningen.

Groepslessen of thuis trampoline springen

Trampoline 2
Veel sportscholen hebben wel lessen waar je met een groep mee kunt doen aan trampoline oefeningen, check jumping fitness en ga eens kijken. Je kunt ook zelf een fitness trampoline kopen, dan kun je thuis oefeningen doen. (Denk er wel aan dat je een redelijk hoge ruimte nodig hebt!).

Basic trampoline oefeningen

Begin altijd met een paar minuutjes warming up even bouncen en je lijf losschudden.

#1 Cardio

– Spring en schop eerst je rechterbeen naar voren, spring en schop je linkerbeen naar voren enzovoort.
– Benen bij elkaar en van de linker- naar de rechterkant van de trampoline springen
– Maak een zo hoog mogelijke sprong en trek je knieën op het hoogste punt op.

# 2Balans

– Ga op 1 been staan en steek je andere been naar voren of opzij, probeer tien tot twintig seconden vast te houden.

Bron foto’s: jumping.fitness